Gambar App
XSpace Radio
Dapatkan info lengkap disini

Jutaan Umat Islam Dunia Jemput Lailatul Qodar

Monday, 8-4-2024 01:00 576

Inilah keistimewaan Ramadhan tahun 2024 ini, jamaah yang mengikuti solat taraweh di masjidil Haram Mekkah jumlahnya jutaan orang. 

Di malam ke 27 Ramadhan yang diyakini akan turunnya malam Lailatul Qodar jutaan umat Islam tumpah ruah di masjidil Haram. Bahkan mereka harus rela untuk ikut solat taraweh kira kira lebih dari satu kilometer dari Kabah pusat kiblat solat umat Islam di seluruh dunia.

Video viral suasana solat taraweh itu, memperlihatkan kepadatan barisan solat di ruas ruas jalan sekeliling masjidil Haram dari semua arah. 

Meskipun jumlah jamaah begitu besar namun suasana khidmat sangat terasa. Barisan barisan sof solat tampak tertata rapi tenang khidmat dan khusyu.

Malam Lailatul qodar adalah malam Istimewa di bulan suci Ramadhan. Banyak penjelasan dalam Al Quran dan hadits yang menerangkan keistimewaan malam Lailatul Qodar diantaranya adalah malam yang nilainya lebih dari seribu bulan.

Barangsiapa beribadah atau beramal baik lainnya maka Allah SWT menjanjikan ganjaran sebagaimana beramal selama seribu bulan atau sekitar 83 tahun.

Tidak hanya warga Mekkah atau Arab Saudi namun besarnya jumlah jamaah ini juga umat Islam dari negara lain, termasuk Indonesia.

Untuk mendapatkan keistimewaan Lailatul Qodar sebenarnya tidak hanya untuk yang beribadah di Masjidil Haram. Umat Islam di seluruh dunia yang beramal ibadah bersamaan datangnya malam Lailatul Qodar akan menerima kemulyaan ibadah selama 83 tahun itu. Tapi bila berjumpa Lailatul Qodar di Tanah Suci pasti lebih afdhol.

Semoga Lailatul Qodar melingkupi kita semua sehingga keberkahannya memberi kebaikan bagi umat manusia, amin. (Yoy)

Sumber : Tourindo Travel

Berita lainnya